Ohjausprosessi
đïž VĂ€kivallattomuuskasvatuksen ohjausprosessin eteneminen
VĂ€kivallattomuuskasvatus tarjoaa konkreettista tukea nuorille, jotka oireilevat vĂ€kivaltaisella kĂ€yttĂ€ytymisellĂ€. Prosessi etenee vaiheittain â huolen herÀÀmisestĂ€ ohjauksen pÀÀtökseen â ja jokainen askel rakennetaan yhteistyössĂ€ nuoren ja hĂ€nen tukiverkostonsa kanssa.
1ïžâŁ Huoli nuoresta on herĂ€nnyt
Prosessi kÀynnistyy, kun nuoresta tai nuorista herÀÀ huoli esimerkiksi koulussa, nuorisotyössÀ tai lastensuojelussa.
-
đ Otetaan yhteyttĂ€ NFG:hen
-
đ KĂ€ydÀÀn tilanne yhdessĂ€ lĂ€pi
-
đ§ EtsitÀÀn tilanteeseen parhaiten sopiva toimintamalli
2ïžâŁ Sovitaan aikataulut ja kĂ€ytĂ€nnön jĂ€rjestelyt
Yhteydenoton jÀlkeen sovitaan yhteistyötahon kanssa kÀytÀnnön toteutuksesta: toteutetaanko ohjaus yksilöllisesti vai ryhmÀssÀ.
-
đïž TehdÀÀn alkuarviointi, joka kartoittaa nuoren tilannetta ja tarpeita
3ïžâŁ Nuorten ohjaus alkaa
Ohjaus toteutetaan suunnitellusti â yksilöllisesti ja joustavasti.
-
đ Ohjauksen kesto: 10â20 kertaa
-
đ Tapaamiskerrat: yleensĂ€ kerran viikossa
-
â±ïž Keston pituus: 45â60 minuuttia per kerta
-
đ Noin 5â7 kerran jĂ€lkeen tehdÀÀn vĂ€liarviointi / tilannekatsaus
â Ohjauksen sisĂ€ltö mukautetaan nuoren tarpeisiin, esimerkiksi tunteiden sÀÀtelyyn, vuorovaikutustaitoihin tai vĂ€kivallattomiin toimintamalleihin.
4ïžâŁ Ohjaus pÀÀttyy
Jakson lopussa pysÀhdytÀÀn arvioimaan vaikutuksia ja varmistamaan, ettÀ nuorella on edellytykset jatkaa rakentavaa kasvua.
-
đ KĂ€ydÀÀn yhdessĂ€ lĂ€pi ohjausprosessi
-
â TehdÀÀn loppuarviointi
đŹ Tavoitteena on, ettĂ€ nuori oppii tunnistamaan ja hallitsemaan omia tunteitaan, löytÀÀ vĂ€kivallattomia toimintatapoja ja saa keinoja kohdata arjen haasteet turvallisesti ja rakentavasti.